Hoe zorg je er voor dat je medewerkers veilig werken tijdens hitte?


Nu het mooie weer is aangebroken en de temperatuur weer stijgt, krijgen wij regelmatig de vraag hoe warm het mag zijn op de werkplek. Iedereen wil zijn of haar werk immers onder de meest ideale omstandigheden verrichten. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Het is lastig om het klimaat zo te regelen dat iedereen zich daar prettig bij voelt. Er zullen altijd medewerkers zijn die het te warm of te koud vinden. Feit is dat er geen wettelijke eisen zijn met betrekking tot de temperatuur in gebouwen. Onderstaand geven we je wat tips voor werken tijdens hitte.

Wat zijn de maximaal toelaatbare temperaturen?

In artikel 6.1 van het Arbobesluit staat dat de temperatuur op de arbeidsplaats geen schade mag veroorzaken aan de gezondheid van medewerkers. De Arbowet stelt geen maximale temperatuur voor veilig werken op kantoor en de werkvloer, maar adviseert in de zomer een temperatuur tussen de 23 en 26 graden. Bij fysiek zwaarder werk vallen deze temperaturen uiteraard lager uit.

Volgens het Arbeidsinspectie Loket van SZW bestaat er pas vanaf temperaturen hoger dan 40 graden  ernstig risico voor de gezondheid. Echter, onder de 40 graden kan de hitte nog steeds gevaarlijk zijn, bijv. wanneer je werkt in een omgeving met een hoge luchtvochtigheid of arbeid in de volle zon.

In het Arboportaal vind je algemene regels om te bepalen of de temperatuur te hoog is voor werkzaamheden die moeten worden verricht. Dit zijn echter algemene regels; een werkgever hoeft zich hier niet aan te houden, maar medewerkers kunnen ook niet zomaar werk weigeren.

Welke maatregelen kun je als werkgever nemen?

Als werken bij hoge temperaturen niet te voorkomen is dan zijn er verschillende maatregelen die je als werkgever kunt nemen om medewerkers te beschermen tegen de warmte:

  • Langere of extra pauzes.
  • Tijdelijk instellen van een tropenrooster.
  • Warme lucht afvoeren door voldoende te ventileren.
  • Plaatsen van zonwering.
  • Daar waar mogelijk fysiek zwaar werk uitstellen.
  • Persoonlijke beschermingsmiddelen aanbieden (geschikte werkkleding).

N.B.; per 7 augustus 2020 heeft het RIVM de bestaande richtlijn Ventilatie en COVID-19 aangepast ten aanzien van recirculatie binnen één ruimte. Dit betekent dat het gebruik van airco’s en ventilatoren binnen één ruimte waar meerdere medewerkers gedurende langere tijd bij elkaar zijn  zoveel mogelijk moet worden vermeden. In plaats daarvan wordt geadviseerd om de lucht voldoende te verversen en te zorgen voor extra frisse lucht door het openen van ramen en deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is.

Wat kan de medewerker er zelf aan doen?

Naast dat je als werkgever maatregelen neemt om medewerkers te beschermen tegen de warmte, kan hij of zij natuurlijk ook zelf voorzorgsmaatregelen treffen:

  • Veel drinken
  • Fit blijven zodat hij/zij beter met warmte om kan gaan
  • Luchtige en droge kleding dragen
  • Bij buitenwerk een pet of helm dragen die ook de nek bedekt

Tenslotte, klimaat is een beleving. Het antwoord op de vraag wat een prettig klimaat is, verschilt per persoon. Ingeval van klachten, gaat het er om hoeveel medewerkers klachten vertonen en of dit binnen het gehele bedrijf is. Het is altijd goed om klachten van medewerkers serieus te nemen. Ga in gesprek en zoek gezamenlijk naar een oplossing. Indien wenselijk kun je metingen laten verrichten om te kijken of de klachten van medewerkers gegrond zijn.

Heb je vragen over een specifieke situatie neem dan gerust contact met ons op. Wij van ArboLink zijn op de hoogte van de geldende wet- en regelgeving.


« Terug naar overzicht

Inzicht in het verzuim van je medewerkers?

Samen zorgen wij voor een betere binding met je medewerkers, een positieve werksfeer, lagere kosten en een maximaal resultaat! Maak een afspraak voor een korte inventarisatie met één van onze deskundigen. We zorgen ervoor dat iedereen tevreden kan zijn!